W tradycyjnej medycynie chińskiej nerki są nie tylko związane z produkcją moczu, ale także ważnymi narządami wewnętrznymi, które wpływają na wzrost i płodność człowieka. Ponadto w medycynie chińskiej nerki uczestniczą w utrzymywaniu głębokości oddechu.
„Nerki to podstawa narządów wewnętrznych, korzeń dwunastu meridianów, podstawa oddychania, źródło potrójnego Jiao, a człowiek zależy od nich, ponieważ są źródłem życia”. Słowa te pochodzą z Mai Jue Hui Bian, która jest książką o diagnozowaniu pulsu i została napisana w XVII wieku.
We współczesnych podręcznikach medycyny chińskiej mówi się, że Yin i Yang narządu wewnętrznego są dwiema częściami Qi tego narządu. Wyjaśnienie to jest próbą połączenia teorii Yin i Yang z materializmem dialektycznym. W tradycyjnej chińskiej filozofii Qi jest abstrakcyjnie źródłem wszystkiego; ale Qi w medycynie chińskiej jest bardzo wąskim pojęciem. Dlatego może Pan/Pani przeczytać tutaj inne wyjaśnienie.
Yin i Yang narządu wewnętrznego to dwa fizyczne atrybuty tego narządu. Yin narządu wewnętrznego pełni rolę uspokajającą, nawilżającą i odżywiającą ten narząd, podczas gdy Yang narządu wewnętrznego pełni rolę aktywującą, rozgrzewającą i podniecającą ten narząd.
Qi narządu wewnętrznego jest energią, która wykonuje funkcje tego narządu. To, jak działa, zależy od stanu narządu. Gdy Yin i Yang narządu są wystarczające i zrównoważone, Qi narządu prawidłowo wykonuje funkcje narządu.
W niektórych starożytnych książkach medycyny chińskiej, Yin narządu wewnętrznego może być nazywane Yin-Qi narządu wewnętrznego, a Yang narządu wewnętrznego może być nazywane Yang-Qi narządu wewnętrznego. Pojęcie Qi w „Yin-Qi” i „Yang-Qi” jest używane w szerokim znaczeniu.
Yin nerek jest nazywana oryginalną Yin, podczas gdy Yang nerek jest nazywany oryginalnym Yang. Yin nerek odżywia Yin innych narządów wewnętrznych, podczas gdy Yang nerek wzmacnia Yang innych narządów wewnętrznych. Na przykład, jeśli Yin nerek jest niewystarczające, nie może odżywiać Yin serca, więc Yang serca traci ograniczenie i staje się nadpobudliwe, co prowadzi do niepokoju i bezsenności.
Jing w szerokim znaczeniu istnieje w każdym narządzie wewnętrznym, ale Jing w wąskim znaczeniu oznacza Jing nerek. Jing narządu wewnętrznego nie jest Yin tego narządu, ale ma również atrybut Yin w szerokim znaczeniu, tak jak krew i płyn ciała mają atrybut Yin. Qi narządu wewnętrznego nie jest Yang tego narządu, ale ma również atrybut Yang w szerokim znaczeniu. Zespół niedoboru Qi i zespół niedoboru Yang mają pewne podobne objawy, a postęp niedoboru Qi narządu wewnętrznego może prowadzić do niedoboru Yang tego narządu.
Jako podstawa narządów wewnętrznych, nerki są często pod wpływem długiej choroby spowodowanej zaburzeniami innych narządów wewnętrznych, co prowadzi do zespołu niedoboru nerek.
Jing Yue Quan Shu, książka medycyny chińskiej opublikowana w XVII wieku, opisuje znaczenie Ming Men, jak pokazano na rysunku. Ming Meng oznacza dosłownie bramę życia. Oczy są nazywane MIng Men w Ling Shu, teoretycznej klasycznej książce medycyny chińskiej, ale Nan Jing, inna teoretyczna klasyczna książka medycyny chińskiej, mówi: „Istnieją dwie nerki, ale nie wszystkie z nich są nerkami. Lewa nerka to nerka, a prawa nerka to Ming Meng”. Późniejszy rozwój teorii Ming Men został oświecony przez Nan Jing, a przeważającym poglądem jest to, że dwie nerki można nazwać Ming Men. Zhang Jiebin, autor Jing Yue Quan Shu, opisał znaczenie Ming Men w swojej książce: „Ming Men jest morzem Jing i krwi, podczas gdy śledziona i żołądek są morzem wody i ziaren. Wszystkie one są podstawą narządów wewnętrznych. Jednak Ming Men jest korzeniem pierwotnej Qi, domem wody i ognia. Bez Ming Men, Yin-Qi pięciu narządów wewnętrznych nie może być odżywiona. Bez Ming Men, Yang-Qi pięciu narządów wewnętrznych nie może być aktywowana”.
W tradycyjnej medycynie chińskiej Jing nerek jest pojęciem szczególnym. Yin i Yang narządu wewnętrznego to dwa fizyczne atrybuty narządu wewnętrznego; Qi narządu wewnętrznego to energia, która wykonuje funkcje narządu wewnętrznego. W szerokim znaczeniu, każdy narząd wewnętrzny posiada Jing. Ale w wąskim znaczeniu, Jing jest rodzajem szczególnej substancji, która jest przechowywana w nerkach i wspiera wzrost i płodność człowieka. Jing nerek zawiera Jing wrodzony i Jing nabyty.
W medycynie chińskiej śledziona i żołądek nazywane są nabytą podstawą, ponieważ tworzenie Qi i krwi oraz podtrzymywanie życia zależą od wody i składników odżywczych, które nazywane są esencją wody i ziaren i są trawione i wchłaniane z pokarmu przez śledzionę i żołądek. Jing nabyty pochodzi z esencji wody i ziaren.
Nerki są nazywane wrodzoną podstawą, ponieważ początkowy Jing, który jest przekazywany przez rodziców, jest przechowywany w nerkach. Ling Shu, teoretyczny klasyk medycyny chińskiej, żywo opisuje, jak tworzony jest wrodzony Jing: „Dwie dusze sklejają się ze sobą i łączą w kształt, a to, co tworzy się przed narodzinami człowieka, nazywa się Jing”.
Po narodzinach człowieka, Jing wrodzony jest odżywiany przez Jing nabyty. W medycynie chińskiej często mówi się jednocześnie o Jing nerek i Qi nerek, ponieważ Qi nerek przekształca się z Jing nerek. Jing nerek nie jest Yin nerek, ale ma również atrybut Yin, podczas gdy Qi nerek nie jest Yang nerek, ale ma również atrybut Yang. Gdy Jing nerek jest wystarczający, Qi nerek jest wzmocniona. Gdy Jing nerek jest niewystarczający, Qi nerek jest osłabiona. Su Wen, teoretyczny klasyk medycyny chińskiej, opisuje powiązania między Qi nerek a wzrostem i płodnością człowieka, co w rzeczywistości opisuje wpływ Jing nerek.
Kiedy kobieta ma siedem lat, Qi nerek jest silna, zęby się zmieniają, a włosy rosną.
Kiedy ona ma czternaście lat, pojawia się Tiangui, odblokowuje się meridian Ren, silny jest meridian Chong, a miesiączka pojawia się regularnie, więc jest w stanie rodzić dzieci.
Kiedy ona ma dwadzieścia jeden lat, Qi nerek jest w stabilnym stanie, więc ostatnie zęby rosną, a ona nie jest w stanie urosnąć wyżej.
Kiedy ona ma dwadzieścia osiem lat, ścięgna i kości są mocne, włosy osiągają maksymalną długość, a ciało jest silne.
Kiedy ona ma trzydzieści pięć lat, meridian Yangming słabnie, twarz zaczyna więdnąć, a włosy zaczynają wypadać.
Kiedy ona ma czterdzieści dwa lata, trzy meridiany Yang słabną w głowie, twarz jest zwiędła, a włosy zaczynają siwieć.
Kiedy ona ma czterdzieści dziewięć lat, meridian Ren jest niewystarczający, meridian Chong jest słaby, Tiangui jest wyczerpany, kanał menstruacyjny jest zablokowany, więc wygląd jest całkowicie zmieniony i nie jest już w stanie rodzić dzieci.
Kiedy mężczyzna ma osiem lat, Qi nerek jest wystarczająca, włosy rosną, a zęby się zmieniają.
Kiedy on ma szesnaście lat, Qi nerek jest silna, pojawia się Tiangui, Jing i Qi przepełniają się, a Yin i Yang są w harmonii, więc jest w stanie mieć dzieci.
Kiedy on ma dwadzieścia cztery lata, Qi nerek jest w stabilnym stanie, więc ostatnie zęby rosną, a on nie jest w stanie urosnąć wyżej.
Kiedy on ma trzydzieści dwa lata, ścięgna i kości są silne, a mięśnie w pełni rozwinięte.
Kiedy on ma czterdzieści lat, Qi nerek słabnie, włosy wypadają, a zęby więdną.
Kiedy on ma czterdzieści osiem lat, Yang Qi słabnie w głowie, twarz więdnie, a włosy stają się siwe.
Kiedy on ma pięćdziesiąt sześć lat, Qi wątroby jest słaba, ścięgna nie są w stanie się poruszać.
Kiedy on ma sześćdziesiąt cztery lata, Tiangui jest wyczerpany, Jing jest niewystarczający, nerki są słabe, wygląd i ciało są w wyczerpaniu, więc zęby i włosy są tracone.
(Wpływ nerek na wzrost i płodność człowieka, opisany w Su Wen, teoretycznej klasycznej książce medycyny chińskiej)
W istniejących starożytnych wydaniach Su Wen, które są kopiami wydania wydrukowanego w dynastii Song, ostatnie dwa zdania są następujące: „Kiedy on ma pięćdziesiąt sześć lat, Qi wątroby jest słaba, ścięgna nie są w stanie się poruszać, Tiangui jest wyczerpany, Jing jest niewystarczający, nerki są słabe, a wygląd i ciało są w wyczerpaniu. Kiedy on ma sześćdziesiąt cztery lata, zęby i włosy są tracone”. Jednak zgodnie z adnotacją zawartą w wydaniach, te dwa zdania powinny mieć błąd w druku, więc teraz są one poprawione.
Od dzieciństwa do starości, Jing i Qi nerek zmieniają się z małej ilości do dużej ilości, a następnie z silnego stanu do słabego stanu, co objawia się zmianami w zębach, kościach i włosach.
Niedobór Jing nerek i Qi nerek może powodować u dziecka zaburzenia rozwoju. W medycynie chińskiej zaburzenia te obejmują pięć rodzajów opóźnień i pięć rodzajów miękkości. Pięć rodzajów opóźnień to opóźnienie zdolności stania, opóźnienie zdolności mówienia, opóźnienie zdolności chodzenia, opóźnienie wzrostu włosów i opóźnienie wzrostu zębów. Pięć rodzajów miękkości to miękkość głowy, miękkość szyi, miękkość rąk i stóp, miękkość mięśni i miękkość ust. Niedobór Jing nerek i Qi nerek może również powodować u osoby dorosłej przedwczesne starzenie się.
Rozwój narządów rodnych, dojrzewanie i utrzymanie funkcji seksualnych oraz zdolność do rodzenia dzieci zależą od stanu Jing i Qi w nerkach. W okresie dojrzewania człowieka w ciele zaczyna pojawiać się szczególna substancja o nazwie Tiangui, która sprawia, że człowiek ma zdolność do rodzenia dzieci. Po wyczerpaniu Tiangui kobieta nie ma już miesiączki i płodności, a płodność mężczyzny również poważnie słabnie.
W medycynie chińskiej wzmocnienie Jing nerek i Qi nerek jest powszechnym sposobem na poprawę niektórych rodzajów chorób wrodzonych, opóźnienia rozwoju, słabości funkcji seksualnych i niektórych rodzajów niepłodności pierwotnej, a także w celu urodzenia zdrowego dziecka, posiadania silnego ciała i zapobiegania przedwczesnemu starzeniu się.
W medycynie chińskiej szpik kostny, rdzeń kręgowy i tkanki mózgowe nazywane są Sui. Zgodnie z Su Wen i Ling Shu, które są książkami o podstawowej teorii medycyny chińskiej, wszystkie rodzaje Sui są połączone z mózgiem, a mózg jest morzem Sui. Sui pochodzi z Jing nerek, a kości i zęby są odżywiane przez Sui, więc zdrowie kości i zębów zależy od stanu nerek.
Su Wen mówi: „Kości i Sui pochodzą z nerek”. Rozwój kości zależy od odżywiania Jing nerek i aktywowania Qi nerek. W medycynie chińskiej zęby są przedłużeniem kości. Gdy Jing w nerkach jest wystarczająca, kości i zęby są mocne. Niedobór Jing w nerkach może powodować opóźnione zamknięcie ciemiączka, zmiękczenie i osłabienie kości, osteoporozę, późne ząbkowanie, luźne zęby i utratę zębów. W medycynie chińskiej powszechną metodą poprawy osteoporozy jest odżywianie nerek w celu wzmocnienia Jing nerek i odżywianie Sui w celu umocnienia kości.
W medycynie chińskiej powstawanie krwi ma dwa źródła. Śledziona transportuje niezbędne substancje wchłaniane z wody i pokarmu do serca i płuc, a substancje te stają się źródłem krwi. Sui w kościach pochodzi z Jing nerek i wytwarza krew, więc Jing w nerkach jest drugim źródłem krwi. Niedobór Jing nerek może powodować niedobór krwi. Dlatego w medycynie chińskiej powszechną metodą poprawy niedoboru krwi jest odżywianie nerek i wzmacnianie Jing nerek.
Zgodnie z teorią medycyny chińskiej, włosy są przedłużeniem krwi i są przez nią odżywiane. Gdy Jing w nerkach jest wystarczająca, włosy są mocne, gęste, gładkie i lśniące. Su Wen mówi więc: „Włosy pokazują stan nerek”. Od wieku średniego do starości, Jing w nerkach stopniowo osłabia się, więc włosy stopniowo siwieją. Jeśli młoda osoba ma niedobór Jing nerek, może mieć siwe i zwiędłe włosy lub cierpieć na wypadanie włosów.
Su Wen mówi: „Pięć narządów wewnętrznych wytwarza płyn. Pot pochodzi z serca, śluz z nosa pochodzi z płuc, łzy pochodzą z wątroby, Xian pochodzi ze śledziony, a Tuo pochodzi z nerek”. Xian i Tuo to dwa rodzaje śliny. Rzadka ślina nazywana jest Xian, a gęsta ślina nazywana jest Tuo. Gęsta ślina jest przekształcana z Jing w nerkach. Dlatego w praktyce Qi Gong, która jest stosowana w celu utrzymania zdrowia, połykanie gęstej śliny jest metodą utrzymania Jing nerek.
(Pięć rodzajów płynów wytworzonych przez narządy wewnętrzne, opisanych w Su Wen, książce o podstawowej teorii medycyny chińskiej)
Su Wen, teoretyczna książka tradycyjnej medycyny chińskiej, mówi: „Nerki są wewnętrznymi narządami wody i zarządzają płynem ciała”. Nazywa się to po prostu nerki zarządzają wodą, co oznacza, że nerki regulują metabolizm wody w ciele.
W medycynie chińskiej pokarm jest trawiony w żołądku, tworząc treść pokarmową, która jest transportowana do jelita cienkiego. Jelito cienkie dzieli treść pokarmową na część klarowną i mętną.
Substancje klarowne obejmują esencję pokarmową i niezbędną wodę, które są wchłaniane przez jelito cienkie.
Substancje mętne składają się z resztek pokarmu i niepożądanej wody. Resztki pokarmu są transportowane do jelita grubego, tworząc kał; niechciana woda, poprzez kanał potrójny-Jiao, przedostaje się do pęcherza moczowego, tworząc mocz.
Woda wchłonięta w jelicie cienkim jest transportowana przez Qi śledziony do narządów wewnętrznych i kończyn. Nadmiar wody z narządów wewnętrznych po ich funkcjonowaniu jest transportowany przez kanał potrójny-Jiao do pęcherza moczowego, tworząc mocz.
Woda transportowana do płuc jest częściowo rozprowadzana do głowy i skóry przez funkcje podnoszenia i rozpraszania Qi płuc i staje się źródłem potu. Druga część wody jest transportowana w dół do nerek przez oczyszczające i opadające funkcje Qi płuc i staje się źródłem moczu.
Energia, która wspiera nerki w wykonywaniu ich funkcji, nazywana jest Qi nerek, podczas gdy Yin nerek i Yang nerek to dwie fizyczne natury nerek. Yang nerek ma funkcje rozgrzewania i napędzania, znane również jako ogień nerek, podczas gdy Yin nerek ma funkcje nawilżania i uspokajania, znane również jako woda nerek.
Proces powstawania moczu z wody nazywany jest transformacją Qi, a Qi nerek i Yang nerek odgrywają kluczową rolę. Ten proces transformacji można porównać do gotowania wody z ogniem. Klarowna część wody transpiruje w górę i jest transportowana do płuc, gdzie ponownie uczestniczy w metabolizmie wody; mętna część staje się moczem, który jest przechowywany i wydalany przez pęcherz moczowy. Qi nerek ma funkcję kontrolowania pęcherza moczowego i regulowania wydalania moczu.
W ciężkich przypadkach niedobór Qi nerek może przekształcić się w niedobór Yang nerek. W przypadku niedoboru Yang nerek woda nie może zostać przekształcona w mocz, co może prowadzić do skąpego wydalania moczu i obrzęków. W przypadku niedoboru Yin nerek, ogień nerek jest nadmiernie aktywny, a jeśli ciepło spowodowane niedoborem Yin jest połączone z chorobotwórczą wodą-wilgocią, można zaobserwować częste wydalanie moczu. Ponadto, jeśli Qi nerek ma poważny niedobór, może nie być w stanie kontrolować pęcherza moczowego, co prowadzi do nietrzymania moczu.
W medycynie chińskiej obrzęk jest klasyfikowany jako obrzęk Yin i obrzęk Yang. Obrzęk Yang jest spowodowany czynnikami chorobotwórczymi i ma cztery rodzaje: połączenie chorobotwórczego wiatru i wody; połączenie toksyny wrzodowej i wilgoci; woda-wilgoć; połączenie wilgoci i ciepła. Obrzęk Yang związany jest głównie z płucami i śledzioną. Obrzęk Yin jest spowodowany głównie zmęczeniem i osłabieniem fizycznym, a obrzęk Yin jest związany głównie ze śledzioną i nerkami.
Obrzęk spowodowany niedoborem Yang nerek należy do obrzęków Yin, a jego objawy to: obrzęk ma charakter nawracający, twarz i ciało są opuchnięte, gorzej poniżej talii, a skóra jest zapadnięta bez odbicia po naciśnięciu; ilość moczu ogólnie zmniejsza się, ale może również wzrosnąć; dolna część pleców jest bolesna i odczuwa zimno, a kończyny są zimne; osoba obawia się zimna, odczuwa zmęczenie, a twarz jest blada; osoba cierpi na kołatanie serca, ucisk w klatce piersiowej i duszność, tak że trudno jest się położyć, a brzuch wygląda na duży i czuje się wzdęty i pełny; język ma blady kolor i gruby kształt, a pokrycie języka jest białe; puls jest zapadnięty i cienki lub zapadnięty, powolny i słaby.
Leczenie tego zespołu polega na rozgrzewaniu nerek w celu wspierania Yang i aktywowaniu transformacji Qi w celu przenoszenia wody. Reprezentatywnym recepturem dla leczenia jest Zhen Wu Tang.
W tym zespole mocz nie jest zbyt żółty lub czerwony i nie ma dużego bólu podczas wydalania moczu, jednak mocz jest wydalany z przerwami i często zajmuje dużo czasu, co jest szczególnie prawdopodobne, gdy osoba jest zmęczona; z ziemistą twarzą i krótkim oddechem, osoba nie chce mówić i wygląda na zmęczoną i słabą; w podbrzuszu występuje uczucie opadania i wzdęcia, a także uczucie parcia lub mocz kapie powoli podczas wypróżniania; dolna część pleców i kolana są bolesne i słabe; język jest blady, a puls cienki i słaby.
Ten zespół należy odróżnić od niedoboru Yang nerek i niedoboru Yin nerek. W przypadku niedoboru Yang nerek osoba obawia się zimna, a kończyny odczuwają zimno; w przypadku niedoboru Yin nerek twarz jest zaczerwieniona, dłonie, podeszwy stóp i okolice serca odczuwają gorąco, a osoba czuje się niespokojna.
Zasadą leczenia jest ożywienie śledziony i nerek, a reprezentatywną recepturą jest Wu Bi Shan Yao Wan.
W tym zespole stan mętnego moczu utrzymuje się przez długi czas, a kolor moczu jest biały jak mleko lub smalec; przy depresji psychicznej osoba jest wychudzona i nie ma siły; przy zawrotach głowy i szumach usznych osoba odczuwa ból i osłabienie w dolnej części pleców i kolan. W przypadku niedoboru Yin nerek, osoba czuje się niespokojna i gorąca, a usta są suche; język jest czerwony, a puls cienki i szybki. W przypadku niedoboru Yang nerek twarz jest blada, ciało odczuwa zimno, a kończyny są zimne; język jest bladoczerwony, a puls jest zapadnięty i cienki.
W przypadku niedoboru Yin nerek, leczenie polega na wzmocnieniu Yin i odżywieniu nerek za pomocą receptury o nazwie Zhi Bo Di Huang Wan. W przypadku niedoboru Yang nerek, leczenie polega na rozgrzaniu nerek i wzmocnieniu funkcji kontrolnej nerek za pomocą receptury o nazwie Lu Rong Bu Se Wan.
W tym zespole mocz nie może zostać wydalony lub kapie powoli, a podczas wydalania moczu występuje uczucie słabości; osoba ma bladą twarz i czuje się przygnębiona, a głos jest nieśmiały i słaby; osoba obawia się zimna, kończyny są zimne, a dolna część pleców i kolana są zimne, bolesne i nie mają siły; język ma blady kolor i gruby kształt, a pokrycie języka jest cienkie i białe, a puls jest zapadnięty i cienki lub słaby.
Zasadą leczenia jest rozgrzanie i wzmocnienie Yang nerek oraz aktywowanie transformacji Qi i pobudzenie wydalania wody. Reprezentatywną recepturą jest Ji Sheng Shen Qi Wan.
W medycynie chińskiej, chociaż oddychanie jest kontrolowane przez płuca, zaangażowane są również inne narządy wewnętrzne. Nan Jing, teoretyczna książka medycyny chińskiej, mówi: „Wydychaj przez serce i płuca, a wdychaj przez nerki i wątrobę”. Zdanie to łączy wydech z sercem i płucami, a wdech z nerkami i wątrobą. Oddychanie dotyczy przede wszystkim płuc i nerek. Dlatego Lei Zheng Zhi Cai, XIX-wieczna książka o medycynie chińskiej, mówi: „Płuca są kontrolerem Qi, a nerki są korzeniem Qi”.
(Opis relacji między narządami wewnętrznymi a oddychaniem w Nan Jing, jednej z klasycznych książek teoretycznych o medycynie chińskiej)
Powietrze jest rodzajem Qi. Nerki mają funkcję utrzymywania Qi, co oznacza, że Qi nerek umożliwia płucom wdychanie wystarczającej ilości czystej Qi z natury, aby utrzymać głębokość wdechu i utrzymać normalny oddech. Płuca regulują oddychanie, a wydychanie opiera się na podnoszących i rozpraszających funkcjach Qi płuc, podczas gdy wdychanie opiera się na oczyszczających i opadających funkcjach Qi płuc. Jednakże, aby utrzymać głębokość wdechu, oprócz oczyszczających i opadających funkcji Qi płuc, opiera się również na funkcji utrzymywania Qi nerek.
Gdy Qi nerek jest wystarczająca, nerki mogą skutecznie utrzymywać Qi, więc oddech jest równomierny i harmonijny z wystarczającą głębokością. Jeśli Qi nerek jest osłabiona, nerki nie są w stanie utrzymać Qi, osoba może mieć płytki oddech lub wydychać więcej i wdychać mniej, a także dyszeć podczas wykonywania aktywności fizycznej.
W teorii pięciu elementów, płuca mają atrybut metalu, a nerki mają atrybut wody, a metal generuje wodę. Kasłanie przez długi czas prowadzi do niedoboru płuc, metal nie generuje wody, choroba płuc wpływa na nerki, więc kasłanie ma objawy niedoboru nerek.
Kasłanie spowodowany niedoborem Yin płuc charakteryzuje się krótkimi kaszlami bez plwociny lub niewielką ilością białej lepkiej plwociny, suchością w ustach i gardle, popołudniowym nagłym uczuciem gorąca, zaczerwienionymi policzkami, nocnym poceniem się, wychudzeniem i zmęczeniem. Leczenie polega na odżywianiu Yin i usuwaniu ciepła, nawilżaniu płuc i łagodzeniu kasłania, a reprezentatywną recepturą jest Sha Shen Mai Dong Tang. Kasłanie przez długi czas uszkadza Yin nerek, więc do receptury można dodać Wu Wei Zi. Wu Wei Zi może nie tylko utrzymywać Qi płuc, ale także odżywiać Yin nerek, dlatego jest ważnym ziołem w leczeniu kasłania przez długi czas i płytkiego oddechu spowodowanego niedoborem. Jeśli środkowe obszary dłoni i podeszew odczuwają gorąco, a dolna część pleców i kolana są bolesne i brakuje im siły, do receptury można dodać Huang Bo, Nyu Zhen Zi i Han Lian Cao.
Kasłanie spowodowane niedoborem Qi płuc trwającym przez długi czas wpływa na śledzionę i nerki, prowadząc do niedoboru śledziony i nerek. Ten rodzaj kasłania ma objawy zimna, charakteryzujące się białą, rzadką plwociną, zmęczeniem, brakiem apetytu, płytkim oddechem, niechęcią do mówienia, a nawet dyszeniem. Istnieje powiedzenie, że jeśli płuca nie są ranne, nie ma kasłania; jeśli śledziona nie jest ranna, nie ma kasłania przez długi czas; jeśli nerki nie są ranne, nie ma dyszenia; a jeśli choroba jest długotrwała, kasłanie i dyszenie występują razem. Leczenie polega na ożywieniu śledziony i nerek, rozgrzaniu płuc i rozpuszczeniu plwociny, a recepturą może być Bu Zhong Yi Qi Tang plus Ling Gan Wu Wei Jiang Xin Tang, z ziołami dodawanymi lub odejmowanymi w zależności od potrzeb.
Zarówno sapanie, jak i dyszenie charakteryzują się dusznością. Zespół sapania zawsze ma objawy dyszenia, ale zespół dyszenia może nie mieć objawów sapania. Sapanie jest związane z dźwiękiem, który charakteryzuje się hałasem w gardle podczas ataku, podczas gdy dyszenie jest związane z oddechem, który charakteryzuje się płytkim i trudnym oddychaniem.
Faza remisji sapania z niedoborem nerek charakteryzuje się dusznością, która pogarsza się podczas wykonywania aktywności fizycznej, długim wydechem i płytkim wdechem; kasłaniem z lepką i pienistą plwociną, zawrotami głowy i szumem w uszach, bólem i osłabieniem dolnej części pleców i nóg, kołataniem serca i łatwym zmęczeniem; lub uczucie gorąca w środkowej części dłoni i podeszwach oraz okolicy serca, zaczerwienione policzki i suchość w ustach; lub strach przed zimnem, chłód kończyn i blada twarz; blady i gruby język z białą powłoką lub czerwony język z nieliczną powłoką oraz zapadnięty i cienki puls lub cienki i szybki puls.
Leczenie ma na celu ożywienie nerek i utrzymanie Qi, a reprezentatywną recepturą jest Jin Gui Shen Qi Wan lub Qi Wei Du Qi Wan. Pierwsza receptura koncentruje się na rozgrzewaniu nerek w celu wsparcia Yang i jest szczególnie odpowiednia dla zespołu z niedoborem Yang nerek, podczas gdy druga receptura koncentruje się na ożywieniu nerek w celu utrzymania Qi.
Dyszenie charakteryzuje się trudnym oddychaniem, nawet z otwarciem ust i uniesieniem ramion, rozszerzeniem nozdrzy i niezdolnością do położenia się.
Yi Zong Jin Jian, XVIII-wieczna seria książek o medycynie chińskiej, mówi: „Dyszenie jest chorobą płuc. Płuca kontrolują Qi i regulują oddychanie, dlatego szybki i płytki oddychanie nazywane jest dyszeniem. Jeśli zarówno wydech, jak i wdech są krótkie, jest to choroba wydechu i wdechu, spowodowana niedrożnością ruchu Qi w górę i w dół, więc dyszenie jest związane ze środkowym Jiao; jeśli wydech jest krótki, a wdech długi, jest to choroba wydechu, a zgodnie z powiedzeniem „wydech przez serce i płuca”, dyszenie jest związane z górnym Jiao; jeśli wydech jest długi, a wdech krótki, jest to choroba wdechu, a zgodnie z powiedzeniem „wdech przez nerki i wątrobę”, dyszenie jest związane z dolnym Jiao. ” Zgodnie z teorią potrójnego Jiao, serce i płuca znajdują się w górnym Jiao; śledziona i żołądek znajdują się w środkowym Jiao; nerki znajdują się w dolnym Jiao. Tutaj wątroba znajduje się w dolnym Jiao, co pokazuje rozwój teorii potrójnego Jiao.
(Wyjaśnienie dotyczące dyszenia w Yi Zong Jin Jian, serii książek o medycynie chińskiej)
Dyszenie spowodowane niedoborem jest głównie związane z nerkami. Z powodu niedoboru Qi nerek, wydychanie i wdychanie, które są kontrolowane przez płuca i nerki, są zaburzone.
Zespół ten może mieć objawy: szybki i płytki oddech, nieśmiały i niski głos, chrapanie w gardle; kasłanie z niskim dźwiękiem i rzadką plwociną, łatwe pocenie się i strach przed wiatrem; lub czasami krztuszenie się, z niewielką ilością lepkiej plwociny, uczucie niepokoju i gorąca, suchość w ustach, dyskomfort w gardle i zaczerwienione policzki; język jest jasnoczerwony lub język jest czerwony z niewielkim pokryciem; puls jest miękki i słaby lub puls jest cienki i szybki.
Leczenie ma na celu odżywienie płuc i wzmocnienie Qi, a reprezentatywną recepturą jest Sheng Mai San plus Bu Fei Tang. Pierwsza receptura wzmacnia Qi i odżywia Yin, podczas gdy druga koncentruje się na wzmocnieniu płuc i ożywieniu nerek. Jeśli zespół ma objawy niedoboru nerek, a dyszenie staje się poważniejsze podczas wykonywania aktywności fizycznej, do receptury dodaje się Shan Zhu Yu, Hu Tao Rou i Ge Jie.
Zespół ten może mieć następujące objawy: dyszenie trwające przez długi czas, pogarszające się podczas wykonywania aktywności fizycznej, z długim wydechem i krótkim wdechem, a nawet trudnością w oddychaniu; wychudzenie, zmęczenie, obrzęk górnych obszarów stóp, łatwe pocenie się, chłód kończyn, niebieskawa twarz i purpurowe wargi; lub kasłanie w tym samym czasie, z zaczerwienioną twarzą, niepokojem, suchością w ustach i gardle, zimnem stóp i potami lepkimi jak olej; język jest blady, pokrycie języka jest białe lub pokrycie języka jest czarniawe i wilgotne, lub język jest czerwony z niewielką ilością płynu; puls jest zapadnięty i słaby lub puls jest cienki i szybki.
Leczenie ma na celu wzmocnienie nerek i utrzymanie Qi, a reprezentatywną recepturą jest Jin Gui Shen Qi Wan plus Shen Ge San. Pierwsza receptura koncentruje się na rozgrzewaniu Yang i jest stosowana w przypadku zespołu z przedłużonym dyszeniem i łagodnymi objawami; druga receptura koncentruje się na wzmacnianiu Qi i jest stosowana w przypadku zespołu z ciężkim dyszeniem i poważnymi objawami. Jeśli występuje pulsujące uczucie poniżej pępka i uczucie Qi pędzącej w górę z podbrzusza do klatki piersiowej i gardła, jest to spowodowane tym, że nerki nie utrzymują Qi, do receptury można dodać Zi Shi Ying, Ci Shi i Chen Xiang. Zespół ten jest zwykle spowodowany niedoborem Yang nerek i Qi nerek. Jeśli zespół ma objawy niedoboru Yin nerek, receptura jest zmieniana na Qi Wei Du Qi Wan plus Sheng Mai San z dodawaniem lub usuwaniem ziół w zależności od potrzeb.
Zespół ten może mieć następujące objawy: dyszenie jest bardzo poważne, z otwarciem ust, uniesieniem ramion, rozszerzeniem nozdrzy i niezdolnością do położenia się, a podczas lekkiej aktywności fizycznej kasłanie i dyszenie są nieprzerwane, jakby życie miało zostać utracone; czasami w gardle słychać odgłos plwociny, a osoba cierpi na kołatanie serca i niepokój, z zimnymi kończynami, siną twarzą i sinymi ustami oraz ma poty, które wyglądają jak koraliki; puls jest pływający, duży i pozbawiony korzenia lub puls jest bardzo słaby, jakby miał zostać utracony.
Leczenie polega na wzmocnieniu Yang w celu złagodzenia zapaści i utrzymaniu Qi nerek. Reprezentatywną recepturą jest Shen Fu Tang, przy jednoczesnym przyjmowaniu Hei Xi Dan. Pierwsza receptura wzmacnia Yang i Qi w celu złagodzenia zapaści, a druga receptura utrzymuje Qi nerek. Sproszkowany Ge Jie może być dodany do Shen Fu Tang w celu ogrzania Yang nerek, aby usunąć chłód spowodowany niedoborem Yang, oraz w celu opadnięcia Qi, która porusza się nienormalnie w górę, aby uspokoić dyszenie spowodowane niedoborem.
BIBLIOGRAFIA:
Choroby wewnętrzne w medycynie chińskiej, red. Zhang Boli i Wu Mianhua, Wydawnictwo Tradycyjnej Medycyny Chińskiej Chin, Beijing 2017.
Yike Jiang
Kategoria artykułu: Narządy wewnętrzne